Francesca Zappia. Ma mõtlesin su välja (Päikese Kirjastus, 2016)

mõtlesin-su-väljaTegemist on noortekirjanduse alla kuuluva teosega. Raamat on kirjutatud raskel teemal humoorikalt ja põnevalt.

Nimelt on siin kaante vahel lugu abituriendist Alexandrast, kes ei saa aru, mis on päriselt ja mis mitte. Alexil on skisofreenia. Ometi püüab ta hakkama saada reaalses maailmas ja reaalses keskkoolis. Tema unistuseks on minna ülikooli ja ta kardab, et peab selle asemel minema psühhiaatriahaiglasse.

Et vahet teha, mis on päris ja mis mitte, siis ta kasutab selleks fotoaparaati ning teeb oma ümbrusest pidevalt pilte. Pärast kontrollib, kas pildid on muutunud. Üldse kontrollib ta enda lähedalt ümbrust, et ootamatusteks valmis olla. Samuti suhtub ta kahtlustavalt oma toitu, sest arvab, et kommunistid tahavad teda mürgitada. Isegi ema tehtud toidu kontrollib üle.

Alexil ei ole koolis kerge. Ta on seal uus ja iga algus on raske. Ta leiab lõpuks koolist mõned sõbrad ja armub ühte poissi, kes on sama kummaline , kui ta ise. Ausalt öeldes olid need klassikaaslased ja õpetajad kohati isegi kummalisemad kui Alexandra.  Koolis muidugi juhtub pidevalt midagi. Tülid, koolikiusamised ja muud pättused. Alex satub isegi ühele peole.

Klassikaaslased ei tea alguses tema haigusest midagi. Alex sooviks muidugi, et see jääkski nii, aga kahjuks kellegi kurikaval sekkumine paljastab tõe teistele õpilastele. Võite isegi arvata, milline suhtumine siis Alexile osaks saab.

Muidu on Alex tavaline teismeline oma draamade ja esimese armumisega. Raamatu lõpp on natuke ootamatu minu jaoks, aga siiski suurepärane.

Alguses ma ei suutnud raamatusse sisse elada. Umbes 50-70-ndal leheküljel läks põnevaks. Mõtlesin, et milline kummaline raamat, aga mida rohkem lugesin, seda rohkem aru sain, et tegemist on suurepärase raamatuga.

Hoolimata raskest teemast ei ole teos masendav. Hoopis vastupidi. Raamat on naljakas ja samas paneb mõtlema ning avardab silmaringi. Paneb mõtlema, kui raske on psüühilise haigusega elada eelarvamustega, mis inimestel on. Vahepeal ei saa üldse aru, mis on päris ja mis on Alexi kujutluses.

Mul on tunne, et ma ei oska piisavalt hästi sellest raamatust kirjutada, sest raamat oli lihtsalt nii hea. Minu tekst siin kahvatub selle kõrval. Julgen soovitada raamatut “Ma mõtlesin su välja” nii noortele kui ka veidi vanematele lugejatele.

Tegemist on autori debüütromaaniga. Kohe kohe (täpsemalt mais 2017) avaldab ta oma järgmise raamatu. Loodan, et see tõlgitakse peagi ka eesti keelde. Mina igal juhul jään ootama.

One thought on “Francesca Zappia. Ma mõtlesin su välja (Päikese Kirjastus, 2016)

  1. Mul oli ka algul tunne, et see raamat ei sobi mulle eriti. Aga siis ei saanud seda enam käest ära. 🙂 Väga hea lugemine. Mind pettis nii mõnigi asi raamatu alguses ära ja lõpupoole tuli välja, et see polegi päriselt. Põnev, natuke kurb aga samas siiski lootustandev.

    Liked by 1 person

Lisa kommentaar

