Albert Kivikas. Nimed marmortahvlil (Critera VMG, 2015)

nimed-marmortahvlilSelle raamatu võtsin kätte tänu lugemise väljakutsele. Muidu ilmselt ei oleks seda lugenud. Mul on hea meel, et seda tegin. Selle raamatu põhjal on tehtud ka film. Film valmis 2002. aastal ja siis käisin seda kinos vaatamas. Olgugi, et olen filmi näinud, siis ega ma suurt sellest enam mäleta.

Raamatu algus oli minu jaoks igav ja venis ning mõtlesin juba, et jätan pooleli. Õnneks suutsin sellest alguse poliitilisest jutust edasi minna. Kui juba sõjategevus algas läks põnevamaks ja lõpus oli pinge juba laes.

Alguses mulle ei meeldinud ka raamatu peategelane Henn Ahas. Ta oli kuidagi kõhklev ja arglik. Ei suutnud otsustada, kas asuda toetama punaseid või valgeid. Kui Vabadussõda algas, siis ta ei valinudki midagi, vaid läks hoopis koju ema-isa juurde. Peale pikki kõhklusi ja sisemisi heitluseid läks ta lõpuks vabatahtlikuna valgete poolele oma koolikaaslaste hulka.

Edasi läheb tegevus nagu sõjas ikka. Alguses on poistel hirm ja taganetakse ning lihtsalt joostakse laiali. Lõpuks aga võtavad nad endid kokku ja saavad koos teiste vägedega enamlaste üle võidu. Paljud Ahase koolivennad langevad võitluses.

Mida edasi raamatu lõpu poole, seda rohkem mulle peategelane meeldima hakkas. Mis siis, et ta kõhkles ja kartis ning tundis häbi, et ta oma hirmu välja näitas. Ta oli siiski koolipoiss. Kõigest 7. klassi õpilane. Maailm tema ümber oli ebakindel. Tema oma vend oli kommunist ja isa pooldas punaseid. Mul on siit pehmelt diivanilt ju hea öelda, kuidas oleks pidanud kohe otsustama.

“Nimed marmortahvlil” on mitmeti autobiograafiline romaan, mis põhineb suuresti tõestisündinud lugudel ning Nõukogude Eestis oli teos keelatud. Soovitan lugeda, kellel veel lugemata!

 

Rubriigid: Raamatud, sildid: , , , , , . Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

